Temat: Śpiewamy i gramy
- Nauka rymowanki z pomocą rodzica – śpiewanie jej na wymyśloną melodię.
Muzyka to szum,
To gwizd, to trzask.
Muzyka jest wokół nas.
- Naśladowanie dźwięków wydawanych przez poruszanie przedmiotami np.:
– oplatanie rąk folią,
– uderzanie plastikowymi butelkami o siebie,
– uderzanie łyżką w metalowy przedmiot,
Spróbujcie utworzyć przedwiosenną muzykę.
- Zabawa ze śpiewem – dziecko próbuje śpiewać piosenkę naśladując grę na instrumentach, o których jest mowa w poszczególnych zwrotkach.
(holenderska melodia ludowa )
1.Ja jestem muzykantem,
na skrzypcach sobie gram.
A smyczek słucha małego zucha:
Tirli, li, li, li, li,
li, li, li.
2.Ja znowu na swej trąbce
wesoło sobie gram,
a echo w lesie
głos trąbki niesie:
trara, ra, ra, ra,
ra, ra, ra!
3.Ja za to na bębenku
miarowo sobie gram,
Gdy zagram ładnie,
rytm w ucho wpadnie:
ra ta tum, tum, tum, tum,
tum, tum, tum!
- Czy znasz te instrumenty?
– pokoloruj je ( możecie farbami )



- Wykonanie batuty.
– Wyjaśnienie, co to jest batuta i kto potrzebuje jej w pracy.
Batuta– cienka, wydłużona pałeczka używana przez dyrygenta w celu wyraźniejszego i sugestywniejszego wyrażania tempa, metrum i dynamiki utworu.
Opis: ma długość od 25 do 50 cm. Może być wykonana z drewna, bambusa, włókna szklanego lub innych lekkich materiałów; często zakończona korkowym lub drewnianym uchwytem w kształcie kulki lub innej, mniej lub bardziej wydłużonej elipsoidy. Jej kolor jest najczęściej dobierany w kontraście do ubioru dyrygenta, w celu jak najlepszej widoczności dla orkiestry.

Wykonanie batuty:
Zwińcie stronę z gazety (po przekątnej) w cienki rulonik, przyklejcie końcowy fragment klejem, aby pałeczka się nie rozłożyła.
– posłuchajcie dowolnego utworu muzycznego, spróbujcie zostać dyrygentem i wykorzystać gazetowy batut.
- Karta pracy
– narysuj kontury każdego instrumentu innym kolorem,
– nazwij instrumenty,
– policz ile jest instrumentów?
– narysuj serce przy instrumencie, którego dźwięk najbardziej ci się podoba.

Dodatkowe zadanie dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
a także dla dzieci chętnych.
Poezja dla najmłodszych
Zapraszam do zapoznania dzieci z krótkimi zabawnymi wierszami, które nie tylko poprawią humor naszych pociech, a także zadbają o rozwój wyobraźni i pamięci.
Wiersze znajdują się na stronie internetowej. Wystarczy kliknąć w plik pdf i pobrać:
Wyświetlą się krótkie wierszyki z kolorowymi ilustracjami na temat różnorakich instrumentów występujących w filharmonii.
Zachęcam do krótkiej pogawędki z dziećmi na temat poznanych instrumentów np.:
-który instrument najbardziej im się spodobał
-które instrumenty potrafią wymienić
-które instrumenty ciężko zapamiętać ze względu na swoją trudną nazwę
Dla chętnych na końcu „orkiestrowej literatury” znajduje się słownik muzyczny. Zapraszam do zapoznania dzieci z nietypowym oraz niecodziennymi muzycznymi pojęciami.