godło Urząd Miasta Częstochowa OMEP BIP

"Umysły przyszłości - uczę się, aby być, aby wiedzieć, świadomie działać, żyć wspólnie z innymi w sposób zrównoważony"

Autorzy : mgr Izabela Paryż , mgr Urszula Chrapońska, mgr Agnieszka Leszczyńska

Wychodząc naprzeciw wyzwaniom jakie stoją przed obecną edukacją przedszkolną narodził się pomysł naszej innowacji pedagogicznej, która poprzez nowatorskie, globalne podejście do współczesnej edukacji wyposaży naszych wychowanków w rozległą wiedzę o kraju, świecie jego problemach, relacjach i zależnościach, poszerzy horyzonty myślowe i świadomość, rozwinie potencjał tkwiący w dzieciach i zaspokoi oczekiwania rodziców. Jest to edukacja dla zrównoważonego rozwoju (EZR).

Od 03.09.2018r. do 30.06.2018r. wprowadziliśmy za zgodą Dyrektora Przedszkola, Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców w/w innowację pedagogiczną, która obejmować będzie w roku szkolnym 2018/2019 dzieci z grupy II (4-5 latki) zarówno w normie rozwojowej jak i dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Realizując innowację pedagogiczną będziemy realizować 17 celów Zrównoważonego Rozwoju (m.in.głód na świecie, walka z ubóstwem, dobre zdrowie i jakość życia, dobra jakość edukacji, równość płci, czysta woda i warunki sanitarne, czysta i dostępna energia, zrównoważone miasta, i społeczności, działania w dziedzinie klimatu, życie pod wodą, życie na lądzie, pokój, sprawiedliwość, tolerancja itp.).

Zdajemy sobie sprawę, że są to tematy trudne dla małego dziecka, abstrakcyjne, dalekie. Podane w ciekawy zabawowy sposób, oparte na doświadczeniu własnym, przeżywaniu, licznym eksperymentom i zabawom badawczym będą doskonałym sposobem na eksplorowanie świata, zdobywanie wiedzy o nim i sposobem na świetną zabawę w przedszkolu.

Wiodącym założeniem tej innowacji pedagogicznej jest kształcenie dzieci, aby od najmłodszych lat wyrastały na osoby tolerancyjne, otwarte na świat drugiego człowieka, mające różnorodną wiedzę z obszaru praw człowieka, ochrony środowiska oraz zrównoważonego rozwoju.

We wrześniu podejmowaliśmy tematykę -"Jak się bawić? - ogrody Pokoju",-Pokój, sprawiedliwość, instytucje działające na rzecz pokoju, partnerstwo

-Obchody "Dnia Przedszkolaka"-20.09.2018r. zabawy integracyjne na terenie ogrodu przedszkolnego

- Międzynarodowy Dzień Pokoju 21.09.2018r. - Ogrody Pokoju (OMEP)

- Zapoznanie z bohaterami portalu edukacyjnego "Tup, tup, tup"-o zrównoważonym rozwoju,      w którym to główni bohaterowie, czyli: mała kotka- Tola, niesforny pies -Urwis oraz nastoletnia, ale już dość poukładana sówka - Pola, wciągają najmłodszych w magiczny świat.

Odsyłamy zainteresowanych rodziców na portal edukacyjny dot. zrównoważonego rozwoju z którego również czerpałyśmy pomysły do zajęć https://tuptuptup.org.pl/

- Urodziny w Donbasie - Konflikt czy Pokój na świecie ?- bajka dla dzieci o tym dlaczego tak ważne jest by zachować pokój na świecie

- "Gołabek pokoju" - wykonanie witrażu

- Odcisk przyjaciela - gra integracyjna mająca na celu zachęcić dzieci do wzajemnego poznania się. W trakcie zabawy dzieci poznają swoje zainteresowania i umiejetności, dostrzegają podobieństwa i różnice w ramach jednej grupy rówieśniczej.

- "Pokojowe zabawy" - zabawy ruchowe, integrujace dzieci w grupie, uczące współdziałania       i współodpowiedzialności za dobre relacje społeczne, rozładowujące negatywne emocje.

Tak się bawiliśmy, to był dobrze spędzony czas...

 

          

          

          

          

          

          

          


W październiku, zagadnieniem którym zajmowaliśmy się była – „Natura
i środowisko” – krajobraz, różnorodność biologiczna, życie na lądzie, pod wodą
w Polsce i na świecie.

Świat przyrody jest najbardziej optymalnym środowiskiem dostarczającym dziecku wielu wrażeń, spostrzeżeń, doświadczeń oraz prowokującym do werbalizacji swoich emocji
i samodzielnego działania. Postanowiłyśmy być dla dzieci przewodnikami po świecie przyrody
w myśl starej zasady:
                       Po prostu – zobaczyć, doświadczyć i bezpośrednio przeżyć –
                                              to znaczy lepiej zrozumieć świat.
- W sprzyjających warunkach atmosferycznych, ciesząc się  pięknem „Polskiej Złotej Jesieni” często organizowałyśmy spacery i wycieczki przyrodnicze (las, park, ogród). Dzieci miały możliwość odczuwania radości w kontakcie z przyrodą, poznawania jej wszystkimi zmysłami. Trzeba bowiem objąć drzewo, poczuć jego szorstką korę, odpocząć w jego cieniu, odczuć pulsujące w nim życie, by docenić, jakie jest ważne w świecie. Z wielką ochotą brodziliśmy po kolorowych liściach, zbieraliśmy je, układaliśmy w bukiety oraz rozmawialiśmy, dlaczego liście zmieniają kolory i opadają.                                                                                                   - Zbieraliśmy żołędzie, kasztany, różne owoce i nasiona do kącika przyrody, które posłużyły nam jako eksponaty do obserwacji, wymiany spostrzeżeń, rozmów, opowiadań, liczenia, zabaw sensorycznych i zajęć plastycznych.             
 - Manipulując tworzywem przyrodniczym stworzyliśmy piękne wianki jesienne, prace plastyczne i kukiełki. Nasza twórczość artystyczna spotkała się z uznaniem ponieważ 
w konkursie plastycznym „Ekologiczne zabawki” organizowanym przez Szkołę Podstawową Nr 41 w Częstochowie nasze przedszkolaki Ania, Kuba i Tomek otrzymali dyplomy i nagrody.                                           
- Zorganizowaliśmy przedszkolną „Zbiórkę kasztanów i żołędzi”, które następnie przekazaliśmy do Nadleśnictwa w Złotym Potoku i Dąbrowie Zielonej  jako karmę dla zwierząt oraz w celu zalesiania nowych powierzchni. Za naszą pomoc i zaangażowanie otrzymaliśmy podziękowanie i dyplom „Przyjaciele Przyrody”.                                    - W ramach kształtowania postaw proekologicznych, uczenia szacunku do przyrody dzieci obejrzały przedstawienie kukiełkowe w przedszkolnym teatrzyku grupowym „Ekologiczny Czerwony Kapturek” z którego dowiedziały się na czym polega praca leśniczego, jak należy zachowywać się w lesie, czego robić nie wolno oraz tego, że Las jest nieodmienną częścią życia na lądzie. To  najbardziej złożony i trwały ekosystem lądowy. Chroni nas od zmian klimatycznych i szkodliwego wpływu przemysłu. Jest schroniskiem dla tysięcy gatunków roślin i zwierząt. Jest też doskonałym miejscem na odpoczynek                                 i regenerację.
- Ponadto w ramach poszerzenia wiadomości i rozbudzenia zainteresowań przyrodniczych dzieci

  • Słuchały audiobook – „Las ochroni nas” – to piękna historia o tym dlaczego las jest ważny, czy kumak górski i niedźwiedź brunatny lubią taki sam rodzaj środowiska, jak ustrzec górską dolinę przed powodzią,  oraz o… solidarności, przyjaźni i pomocy.
  • Oglądały film edukacyjny „Co można zjeść w lesie?”
  • Grały w grę dydaktyczną „Polska – Brazylia – Chiny – skąd się wzięły jadalne rośliny” to zabawa na spostrzegawczość z mapą zwiększającą wiedzę dziecka na temat pochodzenia roślin uprawnych.

          
          
         
         
          
         
          


          

 

W listopadzie realizowaliśmy tematykę pt.,,Tania i stabilna energia" .To właśnie nasze przedszkolaki niedługo dorosną i będą wdrażać zasady zrównoważonego gospodarowania zasobami naturalnymi we własnym życiu. Podczas zajęć, eksperymentów  i zabaw poznały sposoby wytwarzania energii cieplnej oraz ich oszczędzania.
Energetyka wiatrowa – dzieci dowiedziały się ,że energię wiatru wykorzystuje się do produkcji prądu w elektrowniach. W przedszkolu zaś jego energię spożytkowaliśmy do zabawy konstruując piękne, wielobarwne latawce. Latawiec to fajna zabawa, ruch na powietrzu                i okazja do poznania praw fizyki.
Energetyka słoneczna - dzieci obserwowały eksperyment wytwarzania energii słonecznej         w metalowych puszkach wprawiającej w ruch wiatraczek. Wiatraczek tym samym stał się źródłem taniej energii.
Energia wodna - eksperymentując z wirnikiem zatopionym w butelce wody dzieci zaobserwowały sposób przetwarzania energii mechanicznej wody na ruch obrotowy tworząc tanią energię elektryczną.
Dzieci wysłuchały również bajki o energii pt.,,Wrota pustyni’’
W ramach poszerzenia wiadomości o źródłach energii, oszczędzaniu energii, bezpiecznym korzystaniu z urządzeń elektrycznych, elektrośmieciach dzieci obejrzały film edukacyjny ze strony ,,Planeta Energii’’ oraz wykonywały ćwiczenia multimedialne na komputerze.
     

     
     
     
      
      
      
      


 

Tematem grudniowym było ,,Żyć razem-poznawać, uczyć się żyć z innymi, solidarność, integracja’’. Upowszechniając  ideę tolerancji, otwartości i szacunku dla niepełnosprawności zorganizowałyśmy w grudniu 2018r. w Hali Widowiskowo –Sportowej ,,Polonia’ ’w Częstochowie XVIII ,, Paraolimpiadę’’- Konkurs Gier i Zabaw Ruchowych dla dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami  i dla placówek zajmujących się kształceniem specjalnym, przedszkoli      i szkół integracyjnych okręgu częstochowskiego. Celem była promocja aktywności sportowej poprzez organizowanie atrakcyjnych zawodów sportowych i zabaw grupowych. Tradycyjnie wszyscy uczestnicy zdobyli pierwsze miejsce i otrzymali nagrody oraz medale. Więcej informacji dot. „Paraolimpiady 2018” można znaleźć na stronie naszego przedszkola w zakładce LINKI – Relacja w TV ORION.
Dzieci wysłuchały bajki o równości i  tolerancji ,,Najlepiej widzi się sercem’’- te słowa powinny być uznane za jedne z najważniejszych na ścieżce życia każdego z nas. Uświadomiły sobie to na przykładzie kotki Toli i niewidomego Franka – sowy.
Oglądając bajkę ,,Psikus lub literka’’ dzieci uświadomiły sobie że każde dziecko na świecie ma prawo do edukacji ,niezależnie od płci, koloru  skóry , narodowości czy wiary.
Rozszerzając ten temat wspólnie z dziećmi dyskutowałyśmy również na temat ich praw. Nasi wychowankowie zrozumieli iż oprócz prawa do edukacji mają również prawo do ochrony zdrowia, do bezpieczeństwa, do zabawy i wypoczynku, do wychowania bez krzyku                     i przemocy, do tożsamości,  imienia i narodowości oraz do wyrażania własnych poglądów.

W tym miesiącu również, 6 grudnia nasze przedszkole odwiedził Święty Mikołaj, który wręczył wszystkim grzecznym dzieciom prezenty a także wszyscy razem i z wielkim utęsknieniem czekaliśmy na święta Bożego Narodzenia. Dzieci bliżej poznały symbolikę świąt: ubieranie choinki, składanie życzeń świątecznych, obdarowywanie się prezentami, spożywanie wieczerzy wigilijnej, pieczenie pierniczków oraz wspólne kolędowanie. 

        

 

 

      
      
      
      


    
     
   „Zrównoważone miasta i społeczności, moja okolica – moje prawa” to zagadnienie dla dzieci którym zajmowałyśmy się w miesiącu styczniu.
Wiek przedszkolny charakteryzuje się dużym skokiem intelektualnym w rozwoju dziecka i jest najlepszym okresem do wprowadzenia elementów edukacji obywatelskiej oraz kształtowania świadomości lokalnej. Dlatego znaczącą kwestią jest, aby rozbudzić u dzieci już od najmłodszych lat zaciekawienie tym, co nas otacza. Zgodnie z powiedzeniem: „Lepiej raz coś zobaczyć, niż dziesięć razy o tym przeczytać, postanowiłyśmy wybrać się z dziećmi na spacery krajoznawcze. Ich celem było pokazanie, gdzie w pobliżu naszego przedszkola znajdują się obiekty użyteczności publicznej takie jak: apteka, poczta, biblioteka, szkoła podstawowa czy posterunek policji. Te krótkie spacery, umożliwiły dzieciom bezpośrednie obcowanie z otaczającym środowiskiem miejskim oraz dały możliwość wyrobienia orientacji w najbliższym dla przedszkola terenie.   
Kierując się myślą, że wiedzę najlepiej zdobywać w terenie, zorganizowałyśmy wycieczkę  tramwajem „TWIST” po Częstochowie, jednocześnie utrwalając zasady ruchu drogowego. Wybrałyśmy miejsca, w których dzieci mogły pogłębić swoją wiedzę kulturową, historyczną          i przyrodniczą a także poznać miejsca związane z prawami obywatelskimi. Pokazałyśmy dzieciom najważniejsze dla miasta budynki takie jak Ratusz i Urząd Miasta, uświadamiając je że jako obywatele Częstochowy, korzystamy z prawa do informacji a od urzędników tam pracujących uzyskujemy odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Spacer po Parku przy Jasnej Górze był pretekstem nie tylko do swobodnej zabawy, lecz również rozmowy o prawie do wypoczynku jakie zapewniają tereny zielone w mieście. Zaznajomienie z Klasztorem na Jasnej Górze, było okazją do pogadanki na temat kulturalnego zachowania się                    w miejscach publicznych oraz swobody wyznania .
Podsumowaniem zajęć w terenie były zabawy dydaktyczne w przedszkolu. Wykorzystując mapę Europy, dzieci wykazały się znajomością umiejscowienia Polski oraz granic kraju na mapie, miały przy tym pole do popisu przy wskazywaniu innych krajów Europejskich. Zapamiętały również gdzie na mapie znajduje się Częstochowa oraz jak wygląda herb miasta. Wysłuchały wiersza pt. „Jak powstała Częstochowa”, na zdjęciach rozpoznawały             i nazywały budynki miejsc ważnych kulturowo tj. teatr Adama Mickiewicza, filharmonia, kino Cinema City, galeria jurajska, urząd miasta, aleje NMP itp. Największą atrakcją zajęć było wspólne stworzenie mapy: „Moja okolica – moje prawa” Dzieci, dzięki wcześniejszym wycieczkom, rozpoznały i nazwały widoczne na obrazkach najważniejsze budynki miasta             i miejsca użyteczności publicznej oraz związane z nimi prawa obywatelskie. Dzieci zapamiętały, że szkoła to miejsce gdzie mają prawo do nauki, biblioteka czy ratusz – prawo do informacji,        w przychodni mają zagwarantowane prawo do opieki zdrowotnej, w parku natomiast prawo do wypoczynku. Niektóre z pojęć były dla dzieci abstrakcyjne gdyż poruszałyśmy tematy globalne  w ramach 11 Celu Zrównoważonego Rozwoju – „Zrównoważone miasta i społeczności” tj; zanieczyszczenie powietrza w miastach, „smog”, przeludnienie miast, hałas, negatywny wpływ transportu miejskiego na środowisko i jakość życia mieszkańców, ale także innowacyjne technologie i rozwiązania m.in.: pojazdy bezemisyjne, efektywny transport publiczny oraz “niezmotoryzowany tryb życia” np. poruszanie się pieszo lub rowerem, zapewnienie powszechnego dostępu do bezpiecznych, integracyjnych i ogólnodostępnych zielonych przestrzeni publicznych. Pomocna w tej sytuacji okazała się literatura dla dzieci dot. w/w tematu „O Smogu wawelskim i Gwar-szawie i przedszkolny teatrzyk kukiełkowy z udziałem kotki Toli, sowy Poli i psa Urwisa, gdzie dzieci w prosty i atrakcyjny sposób mogły „dotknąć” niezwykle ważnych i współczesnych problemów zrównoważonych miast i społeczności.


       
      
      
      
      
      
      
       
      
      

„Zdrowie i równowaga odżywcza, odpowiedzialna konsumpcja, zdrowy styl życia, czysta woda, głód na świecie”.
 
Wydaje się, że na edukację globalną nigdy nie jest za wcześnie. Już od najmłodszych lat możemy pokazywać dzieciom różnorodność świata i wartości z nim związane, wskazywać na podobieństwa i na związki z różnymi regionami świata, budować postawę solidarności, równości i sprawiedliwości, kształtować poczucie odpowiedzialności za świat. Wszystko to powoduje, że edukacja w tym wieku oparta głównie na zabawie, doświadczaniu i emocjach jest bardzo trwała. Na tym etapie rozwoju dziecka kształtują się postawy, które często wpływają na zachowanie      w dorosłym życiu.
Cykl zajęć przeprowadzonych z dziećmi w miesiącu lutym zawierał w sobie szeroko pojętą i wieloaspektową tematykę odżywiania i problemu głodu na świecie. Celem wszystkich zajęć jakie przeprowadziłyśmy z dziećmi było ich uświadomienie, że nasze codzienne nawyki żywieniowe wpływają nie tylko na nasze zdrowie, ale również poprzez odpowiedzialną konsumpcję przyczyniają się do ograniczenia problemu głodu na świecie. 
Temat głodu i niedożywienia w Polsce jest szczęśliwie tematem mało znanym wśród dzieci, szczególnie tych najmłodszych. Dla większości z nich jest to temat wręcz abstrakcyjny. Żeby dzieci zrozumiały na ile ten problem jest poważny, na pierwszych zajęciach pokazałyśmy im nagranie UNICEF opowiadające o życiu dziewczynki i chłopca             z Indonezji. Film zwraca uwagę jak kontrastowe może być życie dwójki dzieci w tym samym kraju, a dzieciom uświadamia, że nie każdy ma możliwość wartościowego odżywiania się, wystarczającej ilości snu i odpoczynku. Dzieci wysłuchały również bajki “Błotnisty ryż - nie dla głodu”. Bajka zabrała nas w świat Indii, gdzie Mead Day Meal czyli darmowe obiady rozdawane dzieciom w szkołach - stały się sztandarowym programem walki   z niedożywieniem dzieci z najuboższych rodzin. Dzieci dowiedziały się o tym, dlaczego    w indyjskich szkołach często brakuje jedzenia oraz o innych miejscach na świecie, w których dzieje się podobnie. W trakcie zajęć wykorzystałyśmy również zdjęcia przedstawiające wysypisko śmieci z widocznym zmarnowanym jedzeniem. Przedstawione materiały, stanowiły pretekst do rozmowy na temat konieczności oszczędzania wody i szanowania jedzenia a także zabawki czy ubrania. Dzieci poznały przyczyny głodu na świecie, stały się wrażliwe na potrzeby innych ludzi, a przeprowadzona burza mózgów pozwoliła na znalezienie sposobów ograniczenia problemu głodu również w najbliższym otoczeniu poprzez m.in. niemarnowanie jedzenia, zjadania całych porcji czy zakręcania wody w trakcie codziennych czynności.
Kolejne z przeprowadzanych zajęć dotyczyły zasad zdrowego odżywiania.               Na przykładzie piramidy zdrowia omówiłyśmy z dziećmi zdrowe i wskazane                 w codziennym jadłospisie produkty. Dla kontrastu rozmawiałyśmy również o niezdrowym fast- foodowym jedzeniu. Dzieci zrozumiały, że mają możliwość wyboru, i że nie każde jedzenie jest dla nas dobre, ponieważ szkodzi naszemu zdrowiu. Poprzez wspólną zabawę dzieci rozwiązały quiz o zdrowym odżywianiu oraz wykonały pracę plastyczną "zdrowe menu na cały dzień”. Na podsumowanie problematyki naszych zajęć zaprosiłyśmy Panią pielęgniarkę, która zwróciła uwagę dzieci na pozostałe elementy zdrowego stylu życia takie jak: aktywność fizyczna na świeżym powietrzu jako metoda hartowania organizmu, codzienna higiena osobista oraz metody ochrony przed infekcjami.

        
        
        
       
       

Tematem wiodącym realizowanym w marcu była "Ekologia, ochrona przyrody, recykling". Coraz więcej uwagi ludzie poświęcają problemowi ochrony środowiska oraz przywróceniu równowagi biologicznej na naszej planecie. Mamy obowiązek pozostawienia następnym pokoleniom Ziemi nadającej się do życia .Mamy też obowiązek nauczyć dzieci życia zgodnie z przyrodą, by ich intuicyjne, pozytywne nastawienie do przyrody stało się zachowaniem celowym by ukształtował się w nich nowy styl życia w harmonii ze środowiskiem przyrodniczym.

 
 
 

W miesiącu marcu dzieci odbyły wycieczkę na wystawę "Żywe Dinozaury", podczas której podziwiały dinozaury ze wszystkich okresów prehistorycznych. 40 dinozaurów- robotów rzeczywistych rozmiarów sterowanych było za pomocą najnowocześniejszej techniki, która odpowiada za mimikę oraz ruchy kończyn. Dużą atrakcją cieszyły się gliniane sztabki w których mali geolodzy poszukiwali szkieletów dinozaurów.

 

 

W ramach realizacji tematu segregacji śmieci, recyklingu i upcyklingu dzieci obejrzały bajkę edukacyjną "Koszo –mrówka śpieszy z pomocą"  przedstawiającej konsekwencje braku segregacji śmieci oraz  "Madam (śmie) Ciuszka" o korzyściach wynikających z powtórnego zastosowania odzieży.
Podczas zajęć i zabaw w przedszkolu dzieci w sposób zabawowy segregowały odpady wrzucając je do odpowiednio oznaczonych kolorami  pojemników. Omówiliśmy  plansze edukacyjne przedstawiające "drogę śmieci" do recyklingu. Dzieci dowiedziały się, co się stało                      z posegregowanymi odpadami (trafiły do recyklingu) oraz poznały różne produkty, które zostały przetworzone na nowe przedmioty np.: wazon, butelka, polar. Nasze przedszkolaki nabyły wiedzę, iż z odpadów, których nie można ponownie wykorzystać, może powstać prąd i ciepło. Tym miejscem jest spalarnia.
Upcykling w naszym przedszkolu stosowany jest już od kilku lat, dzieci to uwielbiają. Polega on na wymyślaniu i tworzeniu z rzeczy już istniejących czegoś nowego. Ta forma jest idealną propozycją rozwijania u dzieci kreatywności, wyobrażni i pomysłowości. W naszej grupie dzieci tworzyły własną zabawkę – skrzata ze skarpety, woreczka ryżu, resztek wełny i guzików. Sprawiało to im ogromną radość i satysfakcję.

 
 
W miesiącu marcu omawialiśmy również temat ,"Czyste morze i plaże" podejmujący tematykę zaśmiecania plaż, sprzątania świata oraz ochrony zwierząt morskich. Poprzez filmy edukacyjne dzieci dowiedziały się, jak długo rozkłada się w ziemi plastikowa torebka lub nakrętka, pieluszka czy kubek styropianowy. Dzieci dowiedziały się co może stać się ze zwierzęciem, gdy połknie plastikowe odpadki. RATUJMY WIĘC NASZĄ ZIEMIĘ, MORZA I OCEANY!!! RAZEM MOŻEMY WIĘCEJ!!!
Kolejnym zadaniem w  realizacji tematu szeroko pojętej ekologii było zorganizowanie i przeprowadzenie przez nauczycielki z naszej grupy "Konkursu piosenki ekologicznej" z udziałem zaproszonych dzieci z  przedszkoli i szkół częstochowskich. Mali artyści estradowi  wykazali się wielkim talentem wokalnym oraz wiedzą o ekologii.

 

Wiedza dzieci odnośnie ekologii, zanieszczyszczeń, smogu i wpływu człowieka na środowisko naturalne została ugruntowana poprzez bajkę ekologiczną "Królewna Śmieszka i ekoludki" , w którą zaangażowali się rodzice naszych przedszkolaków i wystawili ją w Spółdzielni Mieszkanowej "Północ" w edukacyjnym prezencie dla dzieci. 

 
 
 


Kwiecień przebiegał pod hasłem "22 kwietnia Dzień Ziemi – ochrona naszej planety’’ Omawiając to zagadnienie dzieci obejrzały bajkę edukacyjną "Rafa koralowa w niebezpieczeństwie" oraz "Wodne podchody", które uświadomiły dzieciom dlaczego mają oszczędzać wodę. Woda leży      u podstaw zrównoważonego rozwoju. Bez wody nie przeżyją ani ludzie ani ziemska fauna i flora. Należy zapewnić dostęp do bezpiecznej wody pitnej na całej ziemi. Nasze przedszkolaki dowiedziały się w jaki sposób mogą przyczynić się do świadomego gospodarowania wodą.

Maj - “Wszystkie dzieci nasze są....” - Wielokulturowość, języki świata
 

Tematem przewodnim zajęć przeprowadzanych z dziećmi w miesiącu maju była tytułowa wielokulturowość. Naszym celem, było uzmysłowienie dzieciom faktu istnienia różnorodności kultur, tradycji i języków, nie tylko w obrębie jednego państwa ale też całego świata.
Pierwszy blok tematyczny omawiany z dziećmi dotyczył dziedzictwa kulturowego naszego kraju. Wykorzystując mapę Polski i ilustracje wyruszyłyśmy z dziećmi w podróż szlakiem legend i historii, tak by przedszkolaki mogły poznać dawne stolice Polski. Naszym pierwszym przystankiem było miasto Gniezno i związana z nim legenda o Lechu Czechu i Rusie. Dzieci z zaciekawieniem wysłuchały historii i dowiedziały się dlaczego w polskim godle widnieje wizerunek białego orła.
W trakcie zabawy ruchowej przy piosence “Mucha w samolocie” przemieściliśmy się do Krakowa i przybliżyłyśmy dzieciom legendę o Smoku Wawelskim, wykorzystując do tego serię ilustracji. Również interesująca i wciągająca okazała się nauka podstawowych kroków “Krakowiaka” i wspólny taniec z Lajkonikiem.
Ostatnim naszym przystankiem była Warszawa i znana piosenka „Jedzie pociąg z daleka.” Dzieci utrwaliły pochodzenie nazwy miasta w trakcie wysłuchania Legendy o Warsie i Sawie. Kolejnym zadaniem do wykonania, było ułożenie puzzli z wizerunkiem Pałacu Kultury, Warszawskiej Syrenki i Zamku królewskiego.
W trakcie prezentacji poszczególnych miast i związanych z nimi historii, dzieci poznały także najbardziej charakterystyczne elementy regionów i cechujących je tradycji. Zapoznały się z regionalnymi strojami, sztuką i tańcami  ludowymi.
Mnogość tradycji i zróżnicowanie kulturowe dotyczy nie tylko naszego kraju, ale też całego świata. Wybrałyśmy  kraje,  z kontrastującymi względem siebie kulturami, które były bazą do przeprowadzenia kolejnych zajęć.
 Pierwszym omawianym krajem była Francja, a zajęcia otworzył wierszyk “ Francja elegancja”, poruszający temat uwielbienia mody i jedzenia przez jego mieszkańców a także znanych nam wszystkim zabytków. Zadaniem dzieci, podzielonych na grupy, było wykonanie plakatów ilustrujących modę paryską, zabytki i francuską kuchnię. Po zajęciach przedszkolaki bez problemu rozpoznawały i nazywały Francuską flagę, Wieżę Eiffla, Katedrę Notre Dame czy Luwr.  
Jako że najpopularniejszym i najczęściej używanym językiem na świecie jest język angielski, którego również dzieci uczą się w przedszkolu postanowiłyśmy przybliżyć dzieciom Wielką Brytanię a szczególnie Anglię – i jego stolicę Londyn, charakterystyczne zabytki, specyfikę, wielokulturowość, formy spędzania czasu wolnego, kuchnię, zwyczaje Anglików. Dzieci poznały flagę Anglii, najbardziej znane obiekty zabytkowe i miejsca warte odwiedzenia: Tower of London, Big Ben, pałac westminsterski, Tower Bridge, Buckingham Palace, London Eye, Muzeum Figur Woskowych Madame Tussaud.
Następne zajęcia dotyczyły Afrykańskiej Kenii i plemion żyjących na jej terytorium. Ilustracje z plemieniem Masajów ubranych w tradycyjne stroje i dodatki były mocną przeciwwagą dla znanego dzieciom ubioru europejskiego. W trakcie tych zajęć również odbyły się tańce, tym razem przy afrykańskiej muzyce oraz wygrywania na bębnach.
Ostatnim omawianym krajem była Japonia. Dzieci przećwiczyły w grupie tradycyjny japoński ukłon i poznały kilka podstawowych japońskich znaków. Przy wykorzystaniu farb, odwzorowywały japoński alfabet. Dzięki wykorzystanym ilustracjom, łatwo było zauważyć odmienność architektoniczną omawianego kraju i trudny język jaki w nim obowiązuje. Ciekawość wśród dzieci wzbudził też tradycyjny strój japoński jakim jest kimono.
Podsumowaniem wszystkich przeprowadzonych zajęć, był film edukacyjny „ Dzieci z rożnych stron świata”,  który uwrażliwił naszych słuchaczy na powszechnie trudny temat, jakim jest tolerancja wobec odmienności kultur czy koloru skóry. Dzięki temu dzieci wiedzą, że na świecie istnieje kilka ludzkich ras, mnóstwo języków, a każdy kraj ma własną kulturę, religie i sztukę, którymi warto się interesować i  je poznawać.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

W Czerwcu w ramach naszej innowacji podjęłyśmy temat – „Bezpieczeństwo moje i innych, ruch drogowy”. Całoroczną wiedzę i zdobyte przez dzieci umiejętności oddaje najlepiej organizowany przez naszą placówkę „Wyścig rowerowy przedszkolaków”. W tym roku dnia 06.06.2019r odbyła się już XVII edycja tej imprezy. Konkurs ten ma na celu utrwalenie wiadomości o przepisach ruchu drogowego, uświadomienie dzieciom, że wszyscy jesteśmy uczestnikami ruchu drogowego i musimy stosować się do ogólnie przyjętych zasad. Niezmiernie przydatna jest znajomość numerów alarmowych i znaków drogowych i właściwe, rozsądne zachowanie się w ruchu komunikacyjnym. Rowerzysci, wykazują się umiejętnością jazdy na pojeździe jednośladowym zgodnie z przepisami za co zostają uhonorowani złotymi medalami. Dla dzieci, które nie umieją jeździć na rowerach samodzielnie jest to duża zachęta i motywacja do podjęcia wysiłku fizycznego na przyszły rok. Każdego razu i również w tym roku olbrzymim zainteresowaniem cieszyły się pojazdy uprzywilejowane: radiowozy policyjne, karetka pogotowia, gdzie dzieci mogły je obejrzeć, dotknąć, zasiąść w ich wnętrzach, porozmawiać z funkcjonariuszami policji, ratownikami karetki pogotowia. Ponadto w tym roku atrakcją była maskotka śląskiej Policji – pies Sznupek, który uczył, podpowiadał i bawił się wspólnie z dziećmi w ramach edukacji komunikacyjnej oraz pies policyjny Sara z opiekunem, który nauczył dzieci jak zachować się w sytuacji napotkania nieznajomego psa. Bezpieczeństwo naszych przedszkolaków jest dla nas sprawą priorytetową. Dziękujemy funkcjonariuszom z Samodzielnego Pododdziału Prewencji Policji przy ul. Legionów, Miejskiej Komendy Policji w Częstochowie, V Komisariatowi Policji,  za pomoc i wsparcie w/w Wyścigu.








 

 
  
     
     
     
     
     

 

 

 

 

Valid HTML 4.01 Transitional Poprawny CSS!