Opracowane przez p. dyr. Dorotę Jarzębską
Przyjaciele Zippiego to program przygotowany specjanie dla małych dzieci z różnymi możliwościami i zdolnościami. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi probemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci. Prowadzony jest w szkołach i przedszkolach. Składa się z 6 części realizowanych w trakcie 24 spotkań, przez nauczyciela specjanie przeszkolonego i posiadającego zaświadczenie ukończenia szkolenia.
Każda część programu zawiera odrębne opowiadanie. Zapewne wiele razy usłyszysz o bohaterze o imieniu Zippi, który jest patyczakiem, a jego przyjaciele to grupa chłopców i dziewcząt. Opowiadania prezentują bohaterów w okolicznościach dobrze znanych małym dzieciom, takich jak: przyjaźnienie się, zdobywanie i tracenie przyjaciół, krzywdzenie, radzenie sobie ze zmianą i stratą oraz podejmowanie nowych wyzwań. Każde opowiadanie jest zilustrowane przy pomocy barwnych obrazków i uzupełnione zadaniami, takimi jak: Rysowanie, odgrywanie rół, ćwiczenia i zabawy. Program przeznaczony jest szczególnie dla dzieci w wieku od pięciu do ośmiu lat, a doświadczenie wskazuje, że bardzo się on podoba.
Program uczy dzieci:
- jak rozpoznawać własne uczucia i jak o nich rozmawiać
- jak mówić to, co chce się powiedzieć
- jak słuchać uważnie
- jak prosić o pomoc
- jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnienie
- jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem
- jak mówić przepraszam
- jak radzić sobie z przemocą i krzywdzeniem
- jak rozwiązywać konflikty
- jak radzić sobie ze zmianą i stratą, między innymi ze śmiercią
- jak adaptować się do nowych sytuacji
- jak pomagać innym.
W Programie Przyjaciele Zippiego nie mówimy dzieciom co mają robić. Zamiast tego zachęcamy je do zastanowienia się nad sytuacją i wymyślania własnych rozwiązań. Zachęcamy dzieci, by szukały takich strategii, które nie tylko pomagają im samym, ale również uwzględniają dobro innych.
Program składa się z sześciu, poświęconych różnym zagadnieniom części, po cztery spotkania każda:
część 1- UCZUCIA
część 2- KOMUNIKACJA
część 3- PRZYJAŹŃ
część 4- ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW
część 5- PRZEZWYCIĘŻENIE ZMIANY I STRATY
część 6- UMIEMY SOBIE RADZIĆ Z TRUDNOŚCIAMI
Niezależne badania ewaluacyjne przeprowadzone na losowo dobranej próbie pokazały, że po realizacji programu dzieci:
- lepiej radzą sobie z trudnościami
- mają większą samoświadomość
- wykazują się większą empatią
- częściej uruchamiają mechanizmy samokontroli
- nawiązują lepsze relacje
- mają lepsze wyniki w nauce.