Autorzy: Edyta Kubarska, Magdalena Majewska, Anna Wróblewska
PRZEDSIĘWZIĘCIE
„MULTIMEDIALNY ŚWIAT ZABAWY I EDUKACJI”
WSTĘP:
Jednym z zadań współczesnej oświaty jest przygotowanie dzieci do życia w społeczeństwie informacyjnym.
Założenia przedsięwzięcia uwzględniają fakt, iż obecnie wiele dzieci żyje w otoczeniu mediów, które stwarzają możliwości uczenia, nawet bardzo małych dzieci, nowych form kreatywności, komunikacji i umiejętności współpracy, kluczowych przy podejmowaniu nauki i pracy w gospodarce opartej na wiedzy. Zajęcia edukacyjne zawarte w niniejszym przedsięwzięciu pokazują, iż nowoczesne technologie urozmaicają nauczanie dzieci, a ich zastosowanie może być szczególnie efektywne w przypadku dzieci defaworyzowanych. Podane przykłady obrazują różne sposoby wpływu technologii multimedialnych na nauczanie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pokazują, że otwierają się nowe możliwości nauczania dzieci oraz wspierania ich rozwoju
i potencjału.
Chcąc przybliżyć dzieciom w wieku przedszkolnym świat komputerów, tabletów i tablic multimedialnych, tak by zobaczyły one jak wykorzystać je w pracy, zabawie, nauce oraz jak niezbędne są one dla osób słabo mówiących i niemówiących napisałyśmy projekt edukacyjny „ Multimedialny świat zabawy i edukacji”.
Cele główne:
– zainteresowanie dzieci możliwościami i zastosowaniem urządzeń multimedialnych w zabawie i życiu codziennym
– poznanie podstawowych zasad pracy z komputerem, tabletem,
– wykorzystanie tablicy multimedialnej w pracy z multimedialną wersją podręcznika „Plac zabaw”
– tworzenie rysunków za pomocą edytora grafiki
– zapoznanie z programami edukacyjnymi: :Przyjaciele z krainy wiedzy”, „Porusz umysł,
– zapoznanie dzieci słabo mówiących i niemówiących z oprogramowaniem do komunikacji alternatywnej i wspomagającej „Mówik”
– podejmowanie działań twórczych, rozwijanie zainteresowań
Cele szczegółowe:
Dziecko
– zna możliwości i zastosowanie urządzeń multimedialnych w zabawie i życiu codziennym
– zna zasady pracy z komputerem i tabletem
– wie jak używać tablicy multimedialnej
– potrafi tworzyć rysunki i malowanki za pomocą edytora grafiki
– zna opcję drukowania
– zna wybrane programy edukacyjne dla dzieci
DATA ROZPOCZĘCIA – 01.09.2020 R.
DATA ZAKOŃCZENIA – 30.05.2021 R.
ZAŁOŻENIA I ŹRÓDŁA PRZEDSIĘWZIĘCIA:
Realizacja przedsięwzięcia będzie przebiegała w okresie od września 2020 do maja 2021. Głównym jego założeniem jest przybliżenie dzieciom w wieku przedszkolnym świat komputerów, tabletów i tablic multimedialnych i pokazanie że w/w urządzenia nie służą tylko do zabawy ale mogą być wykorzystywane również do nauki.
W oparciu o własne doświadczenia w zakresie korzystania z gotowych programów edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym polecamy:
„Porusz umysł”
To program edukacyjny zawierający elementy ćwiczeń wg metody Paula Dennisona. Wspomaga procesy poznawcze głownie uwagę, koncentrację i pamięć.
„Przyjaciele z Krainy wiedzy”
To seria edukacyjna, która zawiera wiele ciekawych ćwiczeń , które dadzą przedszkolakom wiedzę o otaczającym ich świecie, rozbudzą wyobraźnię, spostrzegawczość oraz rozwiną umiejętność logicznego myślenia.
METODY:
- Poszukujące, aktywne
– zajęcia praktyczne
– ćwiczenia indywidualne
– zabawa
2. Podające:
– pokaz
– obserwacja
– praca według instrukcji nauczyciela
Przedsięwzięcie będzie realizowane w grupie dzieci 3 – 4 letnich. Zajęcia będą odbywać się raz w miesiącu a dla dzieci słabo mówiących lub niemówiących – wg potrzeb.
Praca grupowa, zespołowa i indywidualna.
Ewaluacja przedsięwzięcia
- Naturalną formą ewaluacji będzie poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i nabytych w trakcie zajęć umiejętności.
- Poczucie dobrze wykonanej pracy,a także zaangażowanie dzieci daje nauczycielowi obraz efektówwspólnej pracy
- Uśmiechy, zauroczenie, zaciekawienie, jakie będzie można zobaczyć w twarzach „ małych informatyków” będą najlepszą ewaluacją
- Będą to także prace dzieci wykonane przy pomocy komputera.