Autorzy: Magdalena Majewska, Edyta Kubarska, Anna Wróblewska
„DZIECKO W ŚWIECIE MATEMATYKI – ROZWIJANIE KOMPETENCJI PRZEDSZKOLAKA Z ZAKRESU EDUKACJI MATEMATYCZNEJ”
Matematyka nazywana jest powszechnie królową nauk. Uczy myślenia, wnioskowania, wprowadza pewien ład i porządek. Ponieważ najintensywniejszy rozwój dziecka następuje w wieku przedszkolnym, to właśnie przedszkole odgrywa znaczącą rolę w rozbudowywaniu matematycznej sfery pojęciowej dziecka.
Założenia przedsięwzięcia uwzględniają fakt, iż dziecko w wieku przedszkolnym nabywa wiele umiejętności oraz rozwija zainteresowania, a istota jego rozwoju jest mądrze zorganizowany proces uczenia się. Zajęcia edukacyjne zawarte w niniejszym przedsięwzięciu pokazują, iż nabywaniu i rozwijaniu nowych umiejętności towarzyszą procesy myślenia, takie jak: synteza, porównywanie, uogólnianie czy wnioskowanie. Najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka, stanowią one budulec, z którego dziecięcy umysł tworzy pojęcia i umiejętności.
Organizowane w niniejszym przedsięwzięciu sytuacje dydaktyczne sprawiają, że ćwiczenie dziecięcego liczenia poprzez różnorodne zabawy umożliwiające manipulowanie oraz wykorzystanie każdej życiowej sytuacji do wzbogacania liczby doświadczeń matematycznych bardzo pomaga
w zdobywaniu kompetencji intelektualnych do uczenia się matematyki i owocuje wysokim stopniem przyswojenia przez dziecko pojęć i umiejętności matematycznych.
Założenia przedsięwzięcia
Realizacja przedsięwzięcia przebiegała będzie w okresie od września 2020 roku do maja 2021 roku. Przedsięwzięcie realizowane będzie w grupie dzieci 3- 4 letnich, zajęcia odbywać się będą raz w miesiącu.
Przedsięwzięcie zostało opracowane, aby wspomagać i wspierać dziecięce rozumowanie bez podawania gotowych definicji. Głównym jego założeniem jest przygotowanie dzieci do posługiwania się pewnymi pojęciami matematycznymi, do rozumienia których będą dochodzić poprzez samodzielne działanie.
Treści kształtujące zawarte w przedsięwzięciu są skorelowane z celami zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i obejmują następujące bloki tematyczne:
- Orientacja przestrzenna.
- Rytmy i rytmiczna organizacja czasu.
- Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw.
- Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów.
- Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie i rozdzielanie po kilka.
- Klasyfikacja.
- Pomaganie dzieciom uświadomieniu sobie stałej liczby elementów w zbiorze, chociaż obserwują one zmiany sugerujące, że przedmiotów jest więcej lub mniej. Równoliczność. Przybliżanie dzieciom aspektu kardynalnego liczby.
- Ustawianie po kolei, numerowanie. Przybliżanie dzieciom aspektu porządkowego liczby.
- Długość: kształtowanie umiejętności mierzenia i pomaganie dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości.
- Intuicje geometryczne.
- Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego.
- Pomaganie dzieciom w uświadomieniu sobie stałej ilości płynów, chociaż po przelaniu wydaje się, że jest więcej lub mniej.
- Waga i ważenie.
- Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią. Zapisywanie czynności matematycznych
w sposób dostępny dla sześciolatków.
Cele ogólne przedsięwzięcia:
- rozwijanie zainteresowań matematycznych,
- kształtowanie dziecięcej wyobraźni,
- rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działania z zakresu edukacji matematycznej;
- nabywanie wiadomości i umiejętności poprzez działania z zakresu edukacji matematycznej;
- rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych
w codziennym życiu; - stwarzanie warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy;
- rozwijanie inteligencji operacyjnej, czyli wspomaganie rozwoju dziecka poprzez kształtowanie procesów różnicowania i klasyfikacji, przekształcania, umiejętności wyznaczania konsekwentnych serii, przewidywania wydarzeń, po doświadczenia z zastosowaniem obranej jednostki pomiaru;
- kształcenie intuicji matematycznych czyli uczenie liczenia z przestrzeganiem reguł;
- wyzwalanie pozytywnych emocji na rozwinięcie zainteresowania światem matematyki;
- rozbudzanie wiary dziecka we własne możliwości.