INNOWACJA PEDAGOGICZNA „MOJE MIASTO, MÓJ DOM”
Imię i nazwisko autora: Justyna Ligmanowska, Renata Margas, Iwona Pilińska
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „ Moje miasto, mój dom” jest moją odpowiedzią na zainteresowania dzieci, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych rozmów w pracy, w placówkach edukacyjnych zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje lekcji praktycznych, w których mogą osobiście doświadczyć . Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba wyjścia naprzeciw potrzebom dzieci, aby mogły w sposób najbardziej przystępny nabierać wiedzy o otaczającym ich świecie.
Opis innowacji:
- Innowacje i eksperymenty pedagogiczne pozwalają wzbogacić istniejący system oświatowy o nowe, nieszablonowe działania służące podnoszeniu skuteczności nauczania, w ramach których modyfikowane są warunki, organizacja zajęć edukacyjnych lub zakres treści nauczania, prowadzone pod opieką jednostki naukowej. Dzięki wdrażanym innowacjom i eksperymentom realizowane są treści programowe mające na celu poprawę jakości pracy szkoły, a także będące odpowiedzią na wzrastające wymagania uczniów wobec szkoły.
II. Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest dla dzieci 5-6 letnich
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
– wykorzystanie zdjęć, tekstów, przedmiotów
– zapoznanie z historią miasta Częstochowy i jej najważniejszymi zabytkami oraz miejscami użyteczności publicznej
– wdrożenie pracy metodą poznawczą
III. Cele innowacji
Cel główny: Znajomość historii miasta Częstochowy i zapoznanie z najważniejszymi obiektami użyteczności publicznej i kulturalnej.
Cele szczegółowe:
– poprawa znajomości miasta Częstochowy
– swobodne posługiwanie się środkami komunikacji miejskiej
– zachęcanie do udziału w życiu kulturalnym miasta
– kształtowanie u uczniów postaw patriotycznych, nabywanie wiedzy o historii miasta i regionu częstochowskiego
– przygotowanie uczniów do uczestnictwa w życiu kulturalnym, umiejętności posługiwania się środkami komunikacji miejskiej, przygotowanie do życia w społeczności przedszkolnej
– publikacje na stronie internetowej przedszkola
IV. Metody i formy
Nauczyciel Justyna Ligmanowska co miesiąc lub według możliwości realizuje następujące zadania:
– dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z dziećmi poprzez wykłady, warsztaty i wyjścia do muzeum, teatru itp.
Dziecko:
– nabywa wiedzę o mieście w którym mieszka, poprzez wizyty w muzeum, filharmonii, teatrze, jazdę autobusem miejskim i wycieczkowym
V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, poprzez doświadczenie
- Wykorzystują możliwości jakie daje zrównoważony rozwój i namacalne poznawanie
- Mają możliwość uczestnictwa w życiu kulturalnym swojego miasta
- Uczą się historii miasta oraz poruszania się po nim komunikacją miejską,
Nauczyciel:
- Wykorzystuje swoja wiedzę i doświadczenie w nabywaniu wiedzy i umiejętnościprzez dzieci
- Jest otwarty i zaangażowany w realizację przedsięwzięcia
VI. Tematyka zajęć
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, rozszerzone. Są one poszerzeniem wiedzy na temat wiedzy skąd pochodzę i gdzie mieszkam. Przewidziano realizację ok. 7 bloków tematycznych:
- Legenda o Częstochowie;
- Poznanie historii miasta dzięki wizycie w Muzeum Częstochowskim i lekcji muzealnej;
- Poranek muzyczny w Filharmonii Częstochowskiej;
- Wizyta w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie – spektakl dla dzieci i wizyta w kuluarach teatru;
- Zwiedzanie klasztoru na Jasnej Górze;
- Zwiedzanie miasta „ Londyńczykiem” – piętrowym autobusem
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
– ankietę z rodzicami dotyczącą przydatności zajęć
– rozmowy indywidualne i grupowe z dziećmi,
– rozmowy z rodzicami.
Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi przedszkola.
VIII. Spodziewane efekty
- Rozwój poznawczy dzieci poprzez indywidualne zaangażowanie w zajęcia
- Zaangażowanie dzieci w zdobywaniu wiedzy i doświadczenia
- Ukierunkowanie na udział w życiu kulturalnym miasta
Wpływ na pracę szkoły:
- Podnoszenie jakości pracy przedszkola poprzez udział w wyjściach, warsztatach do miejsc użyteczności publicznej
- Rozwój poznawczy dzieci
- Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych dzieci
- Promocja przedszkola w środowisku lokalnym
IX. Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z nabywania wiedzy o miejscu zamieszkania i indywidualnym doświadczeniu dziecka poznającego świat, w którym żyje. Poznawaniu i przebywaniu w miejscach użyteczności publicznej i kulturalnej. Kreowaniu postawy obywatelskiej i patriotycznej.