Strona główna » Muzyka jest wszędzie – 2.03.2021 r.

Muzyka jest wszędzie – 2.03.2021 r.

Temat: Śpiewamy i gramy

  • Nauka rymowanki z pomocą rodzica – śpiewanie jej na wymyśloną melodię.

Muzyka to szum,

To gwizd, to trzask.

Muzyka jest wokół nas.

  • Naśladowanie dźwięków wydawanych przez poruszanie przedmiotami np.:

– oplatanie rąk folią,

– uderzanie plastikowymi butelkami o siebie,

– uderzanie łyżką w metalowy przedmiot,

Spróbujcie utworzyć przedwiosenną muzykę.

  • Zabawa ze śpiewem – dziecko próbuje śpiewać piosenkę naśladując grę na instrumentach, o których jest mowa w poszczególnych zwrotkach.

(holenderska melodia ludowa )

1.Ja jestem muzykantem,

na skrzypcach sobie gram.

A smyczek słucha małego zucha:

Tirli, li, li, li, li,

li, li, li.

2.Ja znowu na swej trąbce

wesoło sobie gram,

a echo w lesie

głos trąbki niesie:

trara, ra, ra, ra,

ra, ra, ra!

3.Ja za to na bębenku

miarowo sobie gram,

Gdy zagram ładnie,

rytm w ucho wpadnie:

ra ta tum, tum, tum, tum,

tum, tum, tum!

  • Czy znasz te instrumenty?

– pokoloruj je ( możecie farbami )

  • Wykonanie batuty.

– Wyjaśnienie, co to jest batuta i kto potrzebuje jej w pracy.

Batuta– cienka, wydłużona pałeczka używana przez dyrygenta w celu wyraźniejszego i sugestywniejszego wyrażania tempa, metrum i dynamiki utworu.

Opis: ma długość od 25 do 50 cm. Może być wykonana z drewna, bambusa, włókna szklanego lub innych lekkich materiałów; często zakończona korkowym lub drewnianym uchwytem w kształcie kulki lub innej, mniej lub bardziej wydłużonej elipsoidy. Jej kolor jest najczęściej dobierany w kontraście do ubioru dyrygenta, w celu jak najlepszej widoczności dla orkiestry.

Wykonanie batuty:

Zwińcie stronę z gazety (po przekątnej) w cienki rulonik, przyklejcie końcowy fragment klejem, aby pałeczka się nie rozłożyła.

– posłuchajcie  dowolnego utworu muzycznego, spróbujcie zostać dyrygentem i wykorzystać gazetowy batut.

  • Karta pracy

– narysuj kontury każdego instrumentu innym kolorem,

– nazwij instrumenty,

– policz ile jest instrumentów?

– narysuj serce przy instrumencie, którego dźwięk najbardziej ci się podoba.

Dodatkowe zadanie dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

 a także dla dzieci chętnych.

Poezja dla najmłodszych

Zapraszam do zapoznania dzieci z krótkimi zabawnymi wierszami, które nie tylko poprawią humor naszych pociech, a także zadbają o rozwój wyobraźni i pamięci.

Wiersze znajdują się na stronie internetowej. Wystarczy kliknąć w plik pdf i pobrać:

Wyświetlą się krótkie wierszyki z kolorowymi ilustracjami na temat różnorakich instrumentów występujących w filharmonii.

https://www.filharmoniagorzowska.pl/img/file/EUROREGION/Wesola_Orkiestra_2017_09_PL_www.pdf

Zachęcam do krótkiej pogawędki z dziećmi na temat poznanych instrumentów np.:

-który instrument najbardziej im się spodobał

-które instrumenty potrafią wymienić

-które instrumenty ciężko zapamiętać ze względu na swoją trudną nazwę

Dla chętnych na końcu „orkiestrowej literatury” znajduje się słownik muzyczny. Zapraszam do zapoznania dzieci z nietypowym oraz niecodziennymi muzycznymi pojęciami.