Czas kwarantanny dobiega końca i mamy nadzieję, że jutro spotkamy się w przedszkolu.
A na razie mała powtórka z liter i głosek.
Znamy już: o, a, m, e
Spróbuj zatem przeczytać proste sylaby i wyrazy:
am, ma, me, om, mo, mam, mama
Napisz je w liniaturze. Nawet jeśli jest Ci trudno łączyć litery to nie martw się, z czasem dojdziesz do
wprawy.
A teraz skupmy się na bardzo ważnym zmyśle, jakim jest słuch.
Zamknij na chwilę oczy i wsłuchaj się w odgłosy dochodzące zza okna.
- Co usłyszałeś(aś)?
- Jaki narząd pomógł Ci usłyszeć te dźwięki?
- Czy potrafisz powiedzieć które odgłosy są dla Twojego ucha przyjemne, a które nieprzyjemne?
- Co powiesz o takich odgłosach jak:
- szum morza
- odgłosy lasu
- halę fabryczną pełną pracujących maszyn
- mamę śpiewającą dziecku kołysankę
- startujący samolot
- ruchliwą ulicę w mieście
A teraz spójrz na tablicę demonstracyjną:
- Posłuchaj historyjek:
W łóżeczku śpi małe dziecko. Okno jest otwarte, pod im szczeka pies. Mama prosi: – Burek, przestań
szczekać, nie hałasuj. Obudzisz mi chorego synka.
Pod oknem zaparkował samochód. Wysiada z niego wujek i krzyczy, aby otworzono mu bramę garażową.
Mama prosi: – Nie krzycz! Mój synek jest chory i dopiero zasnął.
Starsza siostra wróciła do domu. Włączyła telewizor i odbija piłkę o podłogę. Mama prosi: – Nie
przeszkadzaj, nie hałasuj. Obudzisz chorego brata.
Blisko łóżeczka leży kot, przytulając się do poduszki śpiącego dziecka. Mama prosi: – Zostań kotku i cichutko
mrucz swoje kołysanki, aby mój chory synek mógł wypocząć.
Powiedz proszę, co myślisz na temat przedstawionych scenek?
Które z zachowań miały negatywny wpływ na sen i wypoczynek chorego dziecka?
Podaj przykłady prawidłowych zachowań, kiedy w domu znajduje się chora, zmęczona lub starsza osoba?
Czy wiesz, jak moglibyśmy ograniczyć hałas w sali przedszkolnej?
Gdy wrócimy do przedszkola, to zrobimy krótką tzw. „lekcję ciszy”. Zobaczysz, o ile łatwiej się wtedy
pracuje, a na razie spróbuj przez 1 minutę nic nie mówić, pozostać w ciszy. Czy udało Ci się? Czy było to
bardzo trudne?
Teraz kilka zadań gramatycznych:
- Podaj liczbę mnogą od podanych słów:
Talerz – talerze
Łyżka – ……………
Kubek – …………………
Szklanka – ……………………
Czajnik – ……………………..
Ręcznik – ……………………….
Sitko – ……………………….. - Od tych samych wyrazów utwórz zdrobnienia:
Talerz – talerzyk
Łyżka – ……………
Kubek – ……………
Szklanka – ………………
Czajnik – ……………..
Ręcznik – ……………
Sitko – ……………….
Na pewno świetnie Ci poszło.
Jeśli masz jeszcze ochotę i trochę wolnego czasu to poproś Mamę lub Tatę o włączenie jakiegoś
utworu muzycznego i spróbuj narysować kredkami lub farbami co usłyszałeś. Możesz o tym
opowiedzieć.
I jeszcze jedna mała prośba: powtórz sobie swój wiersz na Pasowanie na starszaka. Dziękujemy.
To już wszystko na dziś i DO ZOBACZENIA! 🙂 🙂 🙂